Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Panzerkampfwagen VI Tiger (P)I

Pz.Kpfw. VI Tiger (P)


A cikk forrása www.panzerkeil.dre.hu, szerzője: RB. Minden jog fenntarva!
                                            rb84@freemail.hu

1939-ben, a Lengyelország elleni támadás idején a német hadsereg kötelékében harcoló páncélosok (ide tartoztak a cseh hadseregtől zsákmányolt típusok is) könnyedén győzedelmeskedtek a gyenge páncélzatú és fegyverzetű lengyel harckocsik ellen. Az 1940-es év és a franciaországi hadjárat viszont már okozott meglepetéseket a német hadvezetésnek. Szembekerültek olyan szövetséges harckocsikkal, mint például a francia Char B1 vagy főleg az angol Matilda II-es, amelyeknek már olyan erős páncélzatuk volt, hogy a legtöbb német harckocsi- és páncéltörő lövegnek csak közvetlen közelről volt esélye. A 37 mm-es páncéltörő löveg már ekkor sem ért semmit (a későbbiekben "kopogtató"-nak csúfolták, mert semmilyen páncélt nem volt képes átütni), a nagyobb kaliberűek pedig még csak korlátozott számban álltak rendelkezésre.
Jól illusztrálja ezt a helyzetet a britek Arras-tól délre indított ellentámadása 1940. május 21-én. A brit Matilda I-es és II-es páncélosok Erwin Rommel vezérőrnagy 7. páncéloshadosztályával ütköztek meg. Az angol harckocsik tüze fejetlenséget és zavart idézett elő a németek soraiban, a 37 mm-es páncélelhárító lövegek pedig nem voltak képesek visszaverni a támadókat. Az egyik Matilda II-es még 14 közvetlen találat után is sértetlen maradt! Csak a német 23. légvédelmi ezred 88 mm-es lövegeinek köszönhette a Wehrmacht, hogy az angolok nem tudtak áttörni a vonalaikon. Bár ezeket a lövegeket eredetileg légelhárító célra tervezték, igen hatásosnak bizonyultak páncélosok ellen is. Tüzüknek még a legerősebb páncéllal rendelkező harckocsik sem voltak képesek ellenállni. Az egyik üteg saját állítása szerint 9 ellenséges páncélost lőtt ki!

VK3001(P) VK3001(H)

A francia hadjárat tehát bebizonyította a Wehrmacht-nak, hogy erősebb harckocsikra van szükség, és a jelenlegi páncéltörő lövegeknél hatásosabbakat kell kifejleszteni. Már 1938 táján is voltak tervek egy Panzer IV-esnél nehezebb harckocsi kifejlesztésére, (a Durchbruchswagen 1 [áttörő jármű], később a DW 2, valamint a VK 3001). Továbbfejlesztésükre végül nem került sor, mivel a Pz.Kpfw. IV-es teljesítménye megfelelőnek bizonyult, valamint (ekkor még) nem akarták a drága nyersanyagot bizonytalan fejlesztésekbe ölni. 1941 tavaszán, a Szovjetunió elleni támadás előtt ismét hozzáfogtak a nehéz harckocsik fejlesztéséhez, majd a T-34-esekkel és a KV-1-esekkel való összecsapások során szerzett tapasztalatok, illetve a zsákmányolt ellenséges harckocsik beható vizsgálata felgyorsította a programot. Ezek a szovjet harckocsik (főleg a T-34-es) még a Panzer IV-esnél is jobb teljesítményt nyújtottak, ezért égetően szükségessé vált egy hasonló teljesítményű német közepes páncélos (ez lett a Pz.Kpfw. V Panther) és egy nehéz harckocsi kifejlesztése.

VK3001(P) Leopard próbaúton

Az új nehéz harckocsi kifejlesztésére két céget bíztak meg, a Porsche-t és a Henschel-t. Mindkét cég a VK 3001-ast vette alapul, ezt fejlesztették tovább (A Leopard-nak nevezett VK 3001(P) ill. a VK 3001(H) ). A Porsche által készített példányt hosszanti torziós rugózással szerelték fel, és érdekes módon villanymotor hajtotta (a fő hajtómű egy generátort hajtott meg, ami az elektromos energiát szolgáltatta a lánctalpakat hajtó motorok számára). Az elektromos meghajtás megkönnyítette volna a harckocsi kormányzásának problémáját, viszont jelentős energiaveszteséggel működött és egyéb hátrányai is voltak.

A Tiger (P) két villanymotorja - zöld színnel van jelölve a generátor, pirossal az Otto-motor, kékkel az elektromotor

A jármű fegyverzetéül Hitler a 88 mm-es KwK 36 L/56 löveget jelölte meg, így született meg végül a 45 tonnás VK 4501(P). A Henschel-lel az eredeti tervek arról szóltak, hogy kúpos furatú löveggel kell felszerelni a járművet (VK 3601-es terve), de az ehhez szükséges rengeteg volfrámacél nem állt rendelkezésre, így a tervet végül módosították annyiban, hogy ők is a 88 mm-es löveget szerelték rá az addigi (emiatt kissé módosított) alvázra. Ez a terv a VK 4501(H) jelzést kapta, a VK 3601-ből - bár készült lövegtorony nélküli prototípus, és ez ránézésre is a későbbi Tiger I közvetlen elődje - végül semmi sem lett. A Porsche jármű tornya némileg előrébb helyezkedett el, csövét alapállapotban 6 órára (tehát hátrafelé) fordították, hogy ne legyen annyira orrnehéz.

Tiger (P) az üzem udvarán - a fekete kalapos úr Ferdinand Porsche

Az első mintapéldányok 1942 áprilisára elkészültek, Hitler pedig 53. születésnapján személyesen tekintette meg a VK 4501(P) és a VK 4501(H) próbáját a Wolfschanze-ban (a Führer kelet-poroszországi főhadiszállása). Mindkét prototípus megfelelt az elvárásoknak, de a tesztpálya már döntést hozott a két rivális között. A Henschel-típusnak is akadtak ugyan műszaki hibái, hiányosságai, de a Porsche-jármű még ennél is megbízhatatlanabbnak bizonyult. Állandóan meghibásodott, és folyamatos karbantartást igényelt. Hosszabb is volt a VK 4501(H)-nál, ami a manőverezhetőség rovására ment.

Tiger (P) sáros terepen

Mindent összegezve a vezetés végül 1942 júliusában a Henschel példánya mellett döntött, és 1500, Tiger-nek elnevezett nehéz harckocsi építésére adott megbízást. Eddig az időpontig viszont már 5 db Porsche Tiger is teljesen elkészült a Nibelungenwerke üzemében. A Henschel-nek azonban még eddig nem volt a harckocsigyártásban tapasztalata, így a biztonság kedvéért 90 darabot a Porsche alvázából is megrendeltek, arra az esetre, ha a Henschel valami miatt nem tudná teljesíteni a megbízást. A Porsche amúgy is már 1940-től benne volt a nehéz harckocsik fejlesztéséről szóló project-ben. A Henschel-nél azonban nem merült fel semmi probléma, így az elkészült Porsche alvázakat használták fel az új páncélvadászhoz, a Ferdinand-hoz. Az elkészült alvázakkal kapcsolatban voltak tervek egy akadály- és barikád romboló Rammtiger kifejlesztésére, de ez az elképzelés csak papíron létezett, egyetlen prototípus sem gördült ki a gyárból.

A Tiger (P)-t újabb tesztnek vetik alá

1942 szeptemberében úgy döntöttek, hogy két nehézpáncélos-osztályt alakítanak az elkészült 5 Tiger(P)-ből (mint pl. a sPz.Abt. 501), és ezeket Észak-Afrikában vetik be. Az afrikai helyszínt a jármű motorjának léghűtéses volta miatt választották. A terv végül nem vált valóra, az 5 Porsche Tiger oktatójármű maradt Ausztriában, belőlük hármat később Bergepanzer Tiger(P) műszaki-mentővé alakítottak át.

Bergepanzer Tiger (P) - ebből a járműből csak 3 db létezett

Harcban csak egyetlen Tiger(P) vett részt. A schwere Panzerjäger Abteilung 653 parancsnoka, Hauptmann Grillenberg használta parancsnoki járműként (003 toronyszámmal) 1944 első felében a keleti fronton.

Hauptmann Grillenberg parancsnoki Tiger (P) harckocsija

Panzerkampfwagen VI Tiger (P)
Általános  
Jármű típusa nehéz harckocsi (Panzerkampfwagen)
Gyártó cég(ek) n.a.
Hadrendbe állítás 1942
Kezelők száma 5 fő
Méretek  
Harci tömeg 57 t
Teljes hossz 9640 mm
Törzshossz 6700 mm
Szélesség 3140 mm
Magasság 2800 mm
Hajtómű  
Motor 2 db Porsche 101/1 típusú villanymotor
Teljesítmény 320 LE
Tüzelőanyag-tartály 520 l
Mozgékonyság  
Max. sebesség országúton 35 km/h
Max. sebesség terepen 10 km/h
Hatótávolság országúton 110 km
Hatótávolság terepen 50 km
Kapaszkodóképesség 22 fok
Árokáthidaló képesség 2,64 m
Lépcsőmászó képesség 0,78 m
Gázló mélység 1 m
Minimum fordulósugár n.a.
Fegyverzet  
Fő fegyverzet 88 mm-es KwK 36 típusú löveg
Csőhossz L/56
Kiegészítő fegyverzet 2 db 7,92 mm-es MG 34 típusú géppuska
Lőszer javadalmazás (fő/kiegészítő) 64-80/4350
Páncélzat  
Páncéltest eleje, orr-rész (vastagság/dőlésszög) 100 mm/55 fok
Páncéltest eleje, a vezető előtti rész (vastagság/dőlésszög) 100 mm/78 fok
Páncéltest hátsó része (vastagság/dőlésszög) 80 mm/90 fok
Oldalak (vastagság/dőlésszög) 60-80 mm/90 fok
Torony eleje (vastagság/dőlésszög) 100 mm/82 fok
Torony oldala (vastagság/dőlésszög) 80 mm/90 fok
Torony hátsó része (vastagság/dőlésszög) 80 mm/90 fok
Torony teteje (vastagság/dőlésszög) 25mm/0-9 fok
Lövegpajzs (vastagság/dőlésszög) 110 mm/90 fok

Porsche alvázak gyártása a Nibelungenwerke üzemében

Gyártott mennyiség 1938-ig 1939 1940 1941 1942 1943 1944 1945 Összesen
Pz.Kpfw. VI Tiger (P) - - - - 5 - - - 5

Típusváltozatok:

      Bergepanzer Tiger (P) - műszaki-mentő páncélos

Források:

      Roger Ford: A Tiger harckocsi, Hajja & Fiai Könyvkiadó, Debrecen, 1999
      Dr. S. Hart - Dr. R. Hart: A II. világháború német páncélosai, Hajja & Fiai Könyvkiadó, Debrecen, 1998

    A cikk forrása www.panzerkeil.dre.hu, szerzője: RB. Minden jog fenntarva!
                                                rb84@freemail.hu
     

    Hozzászólások

    Hozzászólás megtekintése

    Hozzászólások megtekintése

    Nincs új bejegyzés.