Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Története [szerkesztés]

A típus tervezését 1938-ban kezdte meg a Messerschmitt AG. A hajtóművekkel sok probléma volt. A Junkers cégnek 1943-ra sikerült jónak mondható sugárhajtóműveket előállítani. De ekkor a német hadvezetés a programot leállította. Végül Adolf Hitler engedélyezte a gyártását, de nem mint vadászrepülőgép, hanem mint gyorsbombázóét. A konstrukció erre a feladatra alkalmatlan volt. Később mégis lehetőség nyílt a kiváló elfogó vadászok sorozattermelésére is, de a hajtómű sem volt kellően megbízható, valamint problémák merültek fel az orrfutóval is. De ekkor a náci Németországnak már kevés üzemanyaga volt. A Me-262-esek még így is figyelemre méltó teljesítményt nyújtottak. Az is igaz, hogy a legjobb dugattyús motorral rendelkező gépek méltó partnerei voltak. Vadászbombázó változatban is készült, ez Sturmvogel néven is ismert.

 

A Messerschmitt Me 262 [szerkesztés]

A Me 262 sugárhajtású vadászrepülőgép tervezése a Messerschmitt 1065-ös számú projektjében már egy évvel a második világháború kitörése előtt megkezdődött. Mégis, a fejlesztésben és a megfelelő hajtómű leszállításában bekövetkező késések, a szövetségesek bombatámadásiból származó károk, valamint Hitler visszautasító válaszai miatt csak csak hat évvel később tudott a Luftwaffe csapatszolgálatába lépni. Így mivel nem gyártották sok helyen (Hitler inkább a már kifejlesztett és bizonyított típusok sorozatgyártását támogatta), csak néhány darab került használható állapotba a Harmadik Birodalom bukása előtt. 1939-re már elkészült a komplett tervezet, és a Légügyi Minisztérium (RLM) utasítására végrehajtott vizsgálatot követően 1940 tavaszán három prototípust rendeltek meg. Ezek már sokkal hamarabb készen álltak, mielőtt a hajtóműveik megérkeztek volna, ezért hogy letesztelhessék a szerkezet fő tulajdonságait, a Me 262V1 első repülésére 1941. április 4-én került sor sugárhajtómű gondolákkal és egy az orrban elhelyezett 700 LE-s Jumo 210 típusú dugattyús motorral. 1941. november 25-én megkisérelték a repülést két szárny alatti BMW 003 típusú gázturbinával, de a dugattyús motor beszerelve maradt. Az első kizárólag sugárhajtóművel történő repülésre 1942. július 18-ig kellett várni, amikor a harmadik prototípus a levegőbe emelkedett a Jumo 004-es hajtóműveivel.

Sok egyéb prototípust is készítettek és használtak fel tesztelés végett különböző fegyverzet és felszerelés beépítések mellett. Az ötödik géptől kezdődően tricikli szerkezetű kerékelrendezéssel helyettesítették az eredeti farkkerekes típust. Az előszériás Me 262A-0-ok 1944 tavaszára elkészültek, de a sorozatgyártásra irányuló terveket nagymértékben akadályozták a Messerschmitt Regensburgban lévő gyárát ért szövetséges bombatámadások, amik a Me 262 szolgálatba állásának tervezett határidejét 1944 őszére tolták ki. A két fő verzió, ami szolgálatba állt, a Me 262A-1a Schwalbe (Fecske), valamint a Me 262A-2a Sturmvogel (Viharmadár). Az előbbi típusból sokat megépítettek különböző alternatív fegyverek beszerelésével, az utóbbiból pedig a Hitler parancsához való ragaszkodás miatt bombázó típust alakítottak ki, külső bombafelfüggesztő pontok kialakításával.

Több variáns is készült, mint például a földi egységeket támadó Me 262A-3a és a fotófelderítő Me 262A-5a. A kétüléses kiképzőváltozatot Me 262B-1a-ként, az ugyancsak kétüléses éjszakai vadászt Me 262B-2a-ként azonosították. Néhány Me 262C modell is elkészült a háború vége előtt, melybe rakétamotorokat építettek be a törzsbe, hogy a gépet az elfogási magasságba való emelkedésben segítsék. Kevesebb mint hatszáz Me 262 készült el 1944 végéig, de a bukás napjáig ez a szám egészen 1433-ra emelkedett. Ezeknek valószínűleg kevesebb mint az egynegyede látott el frontszolgálatot, és ezek között is nagyon súlyosak voltak a harci veszteségek.

A légi harcban a Me 262 sosem került szembe angol vetélytársával, a Meteorral, ám érzékeny veszteséget okoztak a szövetségesek dugattyús motorú Mustangjai, Thunderboltjai, a Spitfire-ök és a Tempest vadászgépek.


Me 262 repülés közben
Műszaki adatok
Funkció Vadászrepülőgép
Gyártó Messerschmitt
Tervező Willy Messerschmitt
Személyzet 1 fő
Első felszállás 1941. április 8. (dugattyús motorral)
1942. július 18. (sugárhajtóművel)
Szolgálatba állítás 1944. április
Gyártási darabszám 1430
Típusváltozatok Avia S-92
Méretek
Hossz 10,6 m
Fesztáv 12,51 m
Magasság 3,5 m
Szárnyfelület 21,7 m²
Tömegadatok
Szerkezeti tömeg 3800 kg
Tömeg tüzelőanyaggal feltöltve 7130 kg
Maximális felszállótömeg 6400 kg
Hajtómű
Hajtómű 2 db Junkers Jumo 004 B-1
Tolóerő 8,8 kN egyenként
Repülési jellemzők
Maximális sebesség 870 km/h
Hatósugár 1050 km
Legnagyobb repülési magasság 11 450 m
Emelkedőképesség 1200 m/perc
Tolóerő-tömeg arány 0,28
Fegyverzet
Beépített gépfegyver
  • 4 db 30 mm-es MK 108 gépágyú
Nem irányított rakéták
  • 24 db 55 mm-es R4M rakéta
Bombák
  • 2 db 250 kg-os bomba

A Messerschmitt Me 262 a világ első sorozatban gyártott gázturbinás sugárhajtóműves

 

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.