Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Pz.Wf. 42 auf Maultier
Pz.Wf. 42 auf Maultier

A cikk forrása www.panzerkeil.dre.hu, szerzője: RB. Minden jog fenntarva!

rb84@freemail.hu

 

Pz.Wf. 42 auf Maultier

Az 1919-es versailles-i békeszerződés megtiltotta Németországnak a nehéztüzérségi eszközök fejlesztését és tartását. A tiltás azonban csak a csöves nehéztüzérségre vonatkozott, ezért a németek a rakétatechnika felé fordultak. A 30-as években a peenemündei kisérleti telepen próbálták ki az első, hatékony rakétafegyvert, amelyet későbbi finomítások elvégzése után 1940-ben Nebelwerfer 41 néven rendszerbe állítottak. A Nebelwerfer név szó szerint "ködvetőt" jelent ami többek közt azt a célt szolgálta, hogy elrejtsék a fejlesztés igazi célját a nagyhatalmak elől, hiszen Németország a 30-as évek elején még titokban fegyverkezett.
A fegyver 150 mm-es rakétáinak különlegessége, hogy a hajtómű a rakéta orrában, míg a robbanófej a rakéta végén található. A rakéta maximális hatótávolsága mintegy 6700-7000 méter volt. A hatcsövű rakétavetőt a 37 mm-es PaK 35/36-os módosított lövegtalpára szerelték.
1943-ra nyilvánvalóvá vált, hogy a vontatott lövegtalp már nem biztosít kellő mobilitást, különösen az ősszel és tavasszal sártengerré váló orosz sztyeppéken nem. Az egyedüli megoldást az "önjáróvá" alakítás jelentette. Ehhez az Sd.Kfz. 3 Maultier ("öszvér") típusú féllánctalpas jármű bizonyult a legalkalmasabbnak, ami nem volt más, mint a Wehrmacht szabvány teherautójának, az Opel Blitz-nek féllánctalpassá alakított változata.
A Maultier alvázra 10- és 6 mm-es páncéllemezekből összeállított felépítményt szereltek, erre került a torony a rakéta indítócsövekkel két ötös sorban elhelyezve. Ez a megoldás a rakétavető 80 fokos emelését és 270 fokos körbeforgatását tette lehetővé. Az irányzást az RA35 optikai irányzékkal végezték a jármű belsejéből. A jármű önvédelmének biztosítására egy MG 34 vagy MG 42 géppuskát szereltek a páncélozott vezetőfülke tetejére.
A jármű személyzete 3 főből állt: a jármű parancsnokából, aki a sofőr is volt egy személyben; egy rádiósból és egy tüzérből aki a rakétavetőt kezelte.

Pz.Wf. 42 tüzelés közben

Egyes források szerint Kurszknál került bevetésre először, bár erre nincs elég bizonyíték. Az azonban bizonyos, hogy 1943 őszén már részt vett a harcokban a keleti fronton. Általában nagy számban alkalmazták őket ellenséges csoportosulások, hídfők bombázására. Sok esetben a tömeges rakéta támadás hatásosabbnak bizonyult, mint a sokkal pontosabb ágyúk és tarackok össztüze: a rakéták süvítő hangja, a sorozatos robbanások és a füst zavart keltett az ellenség soraiban, jelentősen rontva azok hatékonyságát és morálját; a repeszek okozta veszteségről nem is beszélve.
Miután a Pz.Wf. 42-es a keleti fronton hatékonynak bizonyult, egyes rakétavetős egységeket 1944 májusában átirányítottak a nyugati frontra, hogy kellő tűzerővel rendelkezzenek a szövetségesek inváziója esetén azok visszaveréséhez. Normandiában a brit és a kanadai csapatok ellen vetették be őket először, amikor a németek megpróbálták visszafoglalni tőlük az Orne folyó egy hídját. A Wehrmacht 83. és 84. Panzerwerfer ezrede valamint a 101. SS- Panzerwerfer Abteilung mintegy 42 sorozatvető zúdított össztüzet a hidat védelmező szövetséges csapatokra.
A járművet nagy számban alkalmazták mind az Ardennekben (a legtöbb ma ismert fotó is ott készült a járműről) mind a keleti fronton, mind Berlin védelménél.

Pz.Wf. 42 Munitionsfahrzeug, a lőszerszállító változat

A Pz.Wf. 42-esnek létezett egy lőszerszállító változata is, amely gyakorlatilag teljesen megegyezett a rakétás változattal, azzal különbséggel, hogy hiányzott róla a rakétavető-torony.

Pz.Wf. 42 auf Maultier (Sd.Kfz. 4/1)
Általános  
Jármű típusa önjáró rakétasorozatvető (Panzerwerfer)
Gyártó cég(ek) n.a.
Hadrendbe állítás 1943
Kezelők száma 3 fő
Méretek  
Harci tömeg 7 t
Teljes hossz 6000 mm
Törzshossz 6000 mm
Szélesség 2200 mm
Magasság 2500 mm
Hajtómű  
Motor Opel 3,6l típusú 6 hengeres benzinmotor
Teljesítmény 68 LE
Tüzelőanyag-tartály n.a.
Mozgékonyság  
Max. sebesség országúton 40 km/h
Max. sebesség terepen 20 km/h
Hatótávolság országúton 130 km
Hatótávolság terepen 80 km
Kapaszkodóképesség n.a.
Árokáthidaló képesség n.a.
Lépcsőmászó képesség n.a.
Gázló mélység n.a.
Minimum fordulósugár n.a.
Fegyverzet  
Fő fegyverzet 150 mm Nebelwerfer 41 (tíz csövű)
Csőhossz -
Kiegészítő fegyverzet 1 db 7,92 mm-es MG 34 vagy MG 42 típusú géppuska
Lőszer javadalmazás (fő/kiegészítő) 20-40/2000
Páncélzat  
Páncéltest eleje, orr-rész (vastagság/dőlésszög) 6-10 mm/n.a.
Páncéltest eleje, a vezető előtti rész (vastagság/dőlésszög) 14,5 mm/n.a.
Páncéltest hátsó része (vastagság/dőlésszög) 6-10 mm/n.a.
Oldalak (vastagság/dőlésszög) 6-10 mm/n.a.
Küzdőtér eleje (vastagság/dőlésszög) 6-10 mm/n.a.
Küzdőtér oldala (vastagság/dőlésszög) 6-10 mm/n.a.
Küzdőtér hátsó része (vastagság/dőlésszög) 6-10 mm/n.a.
Küzdőtér teteje (vastagság/dőlésszög) 6-10 mm/n.a.
Lövegpajzs (vastagság/dőlésszög) -

Pz.Wf. 42 felkészítése a tüzelésre

Gyártott mennyiség 1938-ig 1939 1940 1941 1942 1943 1944 1945 Összesen
Pz.Wf. 42 - - - - - 248 52(19) - 300(19)
Mun.Kw. für Pz.Wf. 42 - - - - - 232 57 - 289

( ) átalakítással készült járművek

Pz.Wf. 42-esek az Ardennekben 1944 decemberében

Típusváltozatok:

      Munitionkraftwagen für PanzerWerfer (Maultier) - lőszerszállító változat

Források:

      Dr. S. Hart - Dr. R. Hart: A Waffen-SS fegyverei és harceljárásai, Hajja & Fiai Könyvkiadó, Debrecen, 1998

    A cikk forrása www.panzerkeil.dre.hu, szerzője: RB. Minden jog fenntarva!
                                                rb84@freemail.hu
 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.