Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Goliath (Sd.Kfz. 302, 303)
A cikk forrása www.panzerkeil.dre.hu, szerzője: RB. Minden jog fenntarva!

rb84@freemail.hu

Goliath (Sd.Kfz. 302, 303)

Sd.Kfz. 302 (E-Motor)

1940-ben a francia Kegresse vállalat kifejlesztett egy kisméretű távirányítású romboló járművet, amelynek fő feladata az ellenséges erődítések és bunkerek megsemmisítése lett volna. Amikor a németek elfoglalták Franciaországot rábukkantak a jármű terveire és az egyetlen létező prototípusra is. A Heereswaffenamt látta a kis "robotban" rejlő lehetőségeket ezért 1940 novemberében megbízást adott a német Borgward cégnek egy 50 kg robbanóanyag hordozására képes lánctalpas eszköz kifejlesztésére a francia tervek és tapasztalatok felhasználásával. Hamarosan elkészült az első prototípus, amelyet két villanymotor hajtott és 60 kilogrammnyi robbanóanyag hordozására volt képes. A prototípus nagyméretű futógörgőit a sorozatgyártású változatnál kisebbekre cserélték. A robot leichter Ladungsträger Ausf. A (E-Motor) hivatalos jelölést és az Sd.Kfz. 302 típussorszámot kapta. A hivatalos elnevezések és jelölések mellett a járművet a "Goliath"-ra (Góliát) keresztelték. 1942 áprilisa és 1944 januárja között 2650 Góliát hagyta el a Borgward és a Zündapp gyártósorait.
Az első generációs Góliát (Sd.Kfz. 302) nem váltotta be a hozzáfűzött reményeket, mivel az 50 kilogrammos robbanótöltet nem bizonyult elég hatékonynak és a robot elő állítása is rendkívül költséges volt: egy Góliát (Sd.Kfz. 302) 3000 birodalmi márkába került az államnak, amiből akár három VW "Bogár" is kitellett volna. Tehát az eszköz mindenképpen tovább fejlesztésre szorult.

Sd.Kfz. 303a (V-Motor)

Még 1942-ben döntés született egy nagyobb teherbírású töltet hordozó jármű kifejlesztéséről, amivel az Sd.Kfz. 302-t kívánták leváltani. A megbízást a Zündapp és Zachertz cégek közösen kapták. Az olcsóbb gyárthatóság érdekében a járművet egy kéthengeres belső égésű motorral szerelték fel. Az új Góliát Leichter Ladungsträger (V-Motor) hivatalos jelölést és az Sd.Kfz. 303a típussorszámot kapta. A benzinmotoros Góliát mind amellett, hogy olcsóbb volt (ára mintegy 1000 birodalmi márka), egy hatékonyabb 75 kg tömegű robbanótöltetet hordozott. Ebből a változatból 4604 készült 1943 áprilisa és 1944 szeptembere között. A gyártással párhuzamosan azonban folyt a jármű továbbfejlesztése is, amelynek eredménye az Sd.Kfz. 303b jelzésű eszköz lett. A szintén belső égésű motor által hajtott változat már közel 100 kilogrammnyi robbanóanyag szállítására és felrobbantására volt képes. Ebből típusból 1944 novemberétől a háború végéig 325 darab épült.

Sd.Kfz. 303b (V-Motor)

A Goliath a harcokban

A Góliátok rendszerint a Wehrmacht különböző utász alakulatihoz kerültek. Az első alakulatok, amelyeket villanymotoros Góliátokkal szereltek fel a 811.-815. Panzerpionierkompanien, valamint 627. Pioniersturmbrigade voltak. Az eszköz első jelentősebb bevetésére Kurszknál került sor 1943-ban. A Szövetségesek növekvő harckocsi fölénye következtében kísérletek történtek harckocsik elleni bevetésekre, de a Góliát kis sebessége és gyenge terepjáró képessége miatt nem igazán volt alkalmas erre a célra. A Góliátok egyik legemlékezetesebb bevetésére a varsói felkelés során került sor, ahol eredményesen pusztította a felkelők által emelt barikádokat.
Az első Góliátok (Sd.Kfz. 302) magas áruk ellenére nem voltak hatékonyak ezért a gyártásukat 1944 januárjában beszüntették. Hogy milyen ritkán kerültek bevetésre, jól mutatja az a tény, hogy 1945 márciusában még mindig 2527 felhasználatlan Sd.Kfz. 302-es állt a raktárakban bevetésre készen, vagyis a teljes legyártott mennyiség 95(!) százaléka.
A tovább fejlesztett változat némiképp hatékonyabbnak bizonyult elődjénél: az Sd.Kfz. 303-as típusú Góliátoknak "csupán" 77 százaléka porosodott még mindig a raktárakban 1945 márciusában.

Egy Sd.Kfz. 303-as Varsóban - a Góliátot hosszabb távra történő szállítás esetén egy kétkerekű kocsira tették

leichter Ladungsträger Ausf. A (E-Motor)
leichter Ladungsträger Ausf. B (V-Motor)
Általános Sd.Kfz. 302 Sd.Kfz. 303
Jármű típusa robbanótöltet-hordozó "robot" (Ladungsträger)
Gyártó cég(ek) n.a.
Hadrendbe állítás 1942 1943
Kezelők száma 2 fő
Méretek  
Harci tömeg 0,37 t 0,43 t
Teljes hossz 1500 mm 1620 mm (Sd.Kfz. 303a)
1690 mm (Sd.Kfz. 303b)
Törzshossz 1500 mm 1620 mm (Sd.Kfz. 303a)
1690 mm (Sd.Kfz. 303b)
Szélesség 850 mm 840 mm (Sd.Kfz. 303a)
910 mm (Sd.Kfz. 303b)
Magasság 560 mm 600 mm (Sd.Kfz. 303a)
620 mm (Sd.Kfz. 303b)
Hajtómű  
Motor Két Bosch MM/RQL 2500/24 RL2 típusú villanymotor Zündapp SZ7 típusú 2 hengeres benzinmotor
Teljesítmény 2 x 2,5 kW 12,5 LE
Tüzelőanyag-tartály - 6 l
Mozgékonyság  
Max. sebesség országúton 10 km/h 10-12 km/h
Max. sebesség terepen n.a.
Hatótávolság országúton 1,5 km 12 km
Hatótávolság terepen 0,8 km 6-8 km
Kapaszkodóképesség n.a.
Árokáthidaló képesség n.a.
Lépcsőmászó képesség n.a.
Gázló mélység n.a.
Minimum fordulósugár n.a.
Fegyverzet  
Fő fegyverzet 60 kg robbanótöltet (Sprengladung) 75 kg robbanótöltet (Sd.Kfz. 303a)
100 kg robbanótöltet (Sd.Kfz. 303b)
Csőhossz -
Kiegészítő fegyverzet -
Lőszer javadalmazás (fő/kiegészítő) -
Páncélzat  
Páncéltest eleje, orr-rész (vastagság/dőlésszög) 5 mm/n.a. 10 mm/n.a.
Páncéltest eleje, a vezető előtti rész (vastagság/dőlésszög) 5 mm/n.a. 10 mm/n.a.
Páncéltest hátsó része (vastagság/dőlésszög) 5 mm/n.a. 10 mm/n.a.
Oldalak (vastagság/dőlésszög) 5 mm/n.a. 10 mm/n.a.
Küzdőtér eleje (vastagság/dőlésszög) 5 mm/n.a. 10 mm/n.a.
Küzdőtér oldala (vastagság/dőlésszög) 5 mm/n.a. 10 mm/n.a.
Küzdőtér hátsó része (vastagság/dőlésszög) 5 mm/n.a. 10 mm/n.a.
Küzdőtér teteje (vastagság/dőlésszög) 5 mm/n.a. 10 mm/n.a.

Egy Sd.Kfz. 303a felkészítése a bevetésre

Gyártott mennyiség 1938-ig 1939 1940 1941 1942 1943 1944 1945 Összesen
Sd.Kfz. 302 (E-motor) - - - - 850 1731 69 - 2650
Sd.Kfz. 303 (V-motor) - - - - - 2112 2694 123 4929

Típusváltozatok: -

Források:


      A cikk forrása www.panzerkeil.dre.hu, szerzője: RB. Minden jog fenntarva!
                                                  rb84@freemail.hu
     

    Hozzászólások

    Hozzászólás megtekintése

    Hozzászólások megtekintése

    Nincs új bejegyzés.